Mój Prąd pytania i odpowiedzi

Dowiedz się więcej i zobacz, co ile możesz uzyskać w ramach programu Mój Prąd 4.0, który działa już od 15 kwietnia 2022 r.!

Program Mój Prąd i fotowoltaika dla domu zyskuje coraz większą popularność. W pierwszym naborze zatwierdzono ponad 10 tysięcy wniosków, dla których łączne dofinansowanie przekroczyło 55 milionów złotych! Przypominamy, że budżet projektu wynosi miliard złotych, dlatego pieniędzy powinno wystarczyć dla wszystkich zainteresowanych. Drugi nabór do programu Mój Prąd rozpoczyna się 13 stycznia 2020 roku, w związku z czym publikujemy najczęstsze pytania związane z dofinansowaniem i udzielamy na nie odpowiedzi. Mamy nadzieję, że poniższe informacje znacznie ułatwią starania o dopłatę do fotowoltaiki. Zapraszamy do lektury!

Czy mogę złożyć wniosek przez Internet?

Tak. Ze względu na duże zainteresowanie programem Mój Prąd, od 21 października 2019 istnieje możliwość wnioskowania przez Internet. W tym celu musimy posiadać profil zaufany lub e-dowód. Profil zaufany najłatwiej założyć poprzez system bankowości elektronicznej swojego banku. Jeżeli posiadamy już profil zaufany, przygotujmy elektroniczne wersje wszystkich niezbędnych dokumentów, które musimy załączyć do wniosku:

  • kopię faktury za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej. Pamiętajmy, że ten dokument powinien posiadać adnotację “Zgłoszono do Programu priorytetowego Mój Prąd”,
  • dowód zapłaty lub oświadczenie o wpłacie pieniędzy za fakturę,
  • potwierdzenie montażu licznika i numer Punktu Poboru Mocy,
  • jeżeli samodzielnie zamontowaliśmy instalację, dołączamy do dokumentacji oświadczenie o samodzielnym montażu (musimy posiadać niezbędne kwalifikacje).

Jeżeli posiadamy komplet dokumentacji, możemy przystąpić do złożenia wniosku o dofinansowanie. W tym celu musimy wejść na stronę gov.pl, gdzie logujemy się do panelu i wybieramy usługę “Skorzystaj z programu Mój Prąd”. Wszystkie kolejne kroki tłumaczone są na bieżąco przy każdym etapie wnioskowania.

Aktualne dofinansowanie do fotowoltaiki - dowiedz się, ile wyniesie!

Czy dofinansowanie z programu Mój Prąd jest opodatkowane?

Pieniądze, które otrzymamy w ramach programu Mój Prąd, nie są opodatkowane! Oznacza to, że otrzymanych środków nie musimy wykazywać w zeznaniu rocznym.

Co w wypadku, gdy zaliczkę za instalację wpłacono przed 23 lipca 2019?

Przypominamy, że instalacje fotowoltaiczne, które nie zostały zakończone przed dniem ogłoszenia naboru, podlegają dofinansowaniu. Jeżeli ponieśliśmy jakieś koszty przed 23 lipca 2019, to są one po prostu niekwalifikowane do programu (wliczają się tylko do całkowitego kosztu instalacji). Tak więc w wypadku poniesienia takich kosztów przed 23 lipca 2019 roku, możemy nadal brać udział w programie.

Posiadam już instalację fotowoltaiczną i chcę ją rozbudować. Czy mogę zabrać udział w programie Mój Prąd?

Niestety nie. Do programu kwalifikują się wyłącznie takie instalacje, które zostały przyłączone do sieci po dniu ogłoszenia programu (od 23 lipca 2019 roku). Rozbudowa instalacji fotowoltaicznej nie podlega dofinansowaniu.

Czy mogę równocześnie korzystać z innego dofinansowania?

Nie. Biorąc udział w programie Mój Prąd, nie możemy być równocześnie beneficjentami projektów, które dofinansowują daną instalację fotowoltaiczną (w tym projekt Czyste Powietrze).

Program Mój Prąd - pytania i odpowiedzi
Instalacja fotowoltaiczna o mocy 9,92 kWp, Poznań

Czy przy programie Mój Prąd mogę korzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Tak! Dzięki temu opłacalność fotowoltaiki zwiększa się jeszcze bardziej. W tym wypadku musimy przedstawić koszt całkowity instalacji fotowoltaicznej oraz kwotę, którą otrzymaliśmy w ramach programu Mój Prąd. Suma, od której zostanie odliczony podatek będzie pomniejszona wówczas o kwotę otrzymanego dofinansowania.

Czy moja instalacja musi zostać wybudowana na  dachu budynku mieszkalnego?

Nie. Instalacja fotowoltaiczna może zostać wybudowana także na budynku gospodarczym lub na gruncie – miejsce montażu fotowoltaiki nie ma tutaj znaczenia. Pamiętajmy jednak, że instalacja musi być podłączona przez OSD do licznika dwukierunkowego w danym Punkcie Poboru Mocy. Musi być również zawarta umowa kompleksowa.

Czy do wniosku mogę dołączyć więcej niż jedną fakturę?

Tak – dopuszcza się złożenie większej ilości faktur – np. jedną za zakup i dostawę instalacji, a drugą za jej montaż. Pamiętajmy jednak, że koszty kwalifikowane to te, które zostały poniesione po 23 lipca 2019 roku.

Mój Prąd – pytania i odpowiedzi – mamy nadzieję, że powyższe informacje pomogą Państwu w uzyskaniu dofinansowania w ramach programu Mój Prąd na panele fotowoltaiczne i całą instalację. Wszystkie niezbędne wiadomości na temat tego projektu znajdują się w naszym poprzednim artykule.

Przeczytaj również

Net-billing a net-metering – czy rozliczenie net-billing opłaca się bardziej niż net-metering?

Przeglądając wiadomości na temat fotowoltaiki, bardzo często można natrafić na zagadnienie, ja(...)

Fotowoltaika i pompa ciepła – czy fotowoltaika z pompą ciepła będzie dobrym rozwiązaniem?

Fotowoltaika i pompa ciepła to dwie instalacje, które znacząco się od siebie różnią. Fotowolt(...)

Koszt instalacji fotowoltaicznej: ile kosztuje fotowoltaika?

Koszt instalacji fotowoltaicznej jest złożony i obejmuje wiele podzespołów. Zakup paneli stanowi(...)

Dopasuj swój idealny system fotowoltaiczny

 

Jesteśmy częścią grupy ERGO, właściciela marek