Spis treści
Ze względu na ciągły rozwój energetyki prosumenckiej i wsparcie sektora OZE, w naszym kraju ruszył nabór do kolejnej edycji programu Mój Prąd. To już piąta odsłona przewidzianego systemu dopłat, którym objęci są posiadacze ekologicznej i energooszczędnej instalacji fotowoltaicznej. Od 22 kwietnia 2023 roku można składać wnioski o przyznanie dotacji w ramach programu Mój Prąd 5.0. Maksymalna kwota, jaką otrzyma prosument, może wynieść nawet 58 tys. złotych.
Kto skorzysta z nowego systemu dotacyjnego i jakie są jego zasady? Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami w poniższym artykule!
Jakie zmiany wprowadza nowa edycja programu Mój Prąd?
Mój Prąd 5.0 zakłada przede wszystkim optymalizację kosztów zużycia energii, a tym samym zwiększenie jej autokonsumpcji. Można więc stwierdzić, że program w zakresie rozwoju OZE podtrzymuje idee wyznaczone podczas trwania poprzednich edycji. Co jednak istotne – pierwsze trzy jego odsłony przewidywały wsparcie finansowe wyłącznie dla posiadaczy własnej mikroelektrowni słonecznej, jednak już po uruchomieniu IV naboru zaszły w tej kwestii istotne zmiany. W ich wyniku dofinansowaniem zostały objęte także magazyny ciepła, energii elektrycznej i systemy zarządzania energią HEMS/EMS. Należy również pamiętać, że Mój Prąd 5.0 dotyczy zakupu i montażu fotowoltaiki o mocy elektrycznej od 2 do 10 kW.
Oprócz wymienionych urządzeń, oferujących kompleksowe wsparcie dla rozwoju niskoemisyjnych i efektywnie energetycznych budynków, program Mój Prąd 5.0 wprowadza dotacje do pomp ciepła i kolektorów słonecznych. To z kolei oznacza, że przewidziane wsparcie finansowe obejmuje od tego roku najszerszy zakres inwestycji. Warto zaznaczyć, że na realizację programu przeznaczono budżet w wysokości 100 mln złotych, a sam nabór potrwa do 22 grudnia 2023 roku lub do wyczerpania środków.
Komu przysługuje dotacja Mój Prąd 5.0?
Dofinansowaniem przyznanym w ramach programu Mój Prąd 5.0 objęte są osoby fizyczne, które wytwarzają energię słoneczną na własne potrzeby. Co jednak istotne – dopłata przewidziana jest dla prosumentów, rozliczających się wyłącznie w systemie net-billing. Z tego względu wskazuje się, że do grupy beneficjentów należą:
- Grantobiorcy, którzy rozliczają się w systemie net-billing, a którzy do tej pory nie skorzystali z dopłaty do systemu PV.
- Wnioskodawcy, rozliczający się za pomocą systemu opustów, którzy nie otrzymali dotychczas dopłaty do fotowoltaiki. Warunkiem jest natomiast przejście na system net-billing.
- Osoby, które skorzystały z dotacji w poprzednich edycjach programu Mój Prąd – zasada ta dotyczy beneficjentów, których mikroinstalacja została opłacona i przyłączona do 01.02.2020 roku. Istotnym warunkiem jest także konieczność zmiany systemu rozliczeń na net-billing i zgłoszenie do dofinansowania dodatkowych urządzeń spośród tych, które są wymienione w programie Mój Prąd.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać dotację?
Otrzymanie dotacji w ramach programu Mój Prąd jest możliwe w przypadku instalacji fotowoltaicznych rozpoczętych nie wcześniej niż przed datą początkową kosztów kwalifikowanych, czyli 01.02.2020 roku. Co więcej, o dofinansowanie można wnioskować tylko w sytuacji zakończenia przedsięwzięcia, a więc gdy wszystkie instalacje i urządzenia wskazane w programie zostały zamontowane, przyłączone, opłacone i zgłoszone do właściwych instytucji.

Mój Prąd 5.0 – wysokość dofinansowania
Jak zostało wspomniane na samym początku, maksymalna kwota dofinansowania wyniesie do 58 tys. złotych, przy czym otrzymana dopłata nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych. Wartość pieniężną, przeznaczoną na częściowe pokrycie zakupu i montażu, podzielono na dwie kategorie. Do pierwszej z nich zaliczają się instalacje fotowoltaiczne, którym przysługuje dotacja o wartości 3 tys., 6 tys. lub 7 tys. złotych (w zależności od tego, czy prosument decyduje się na fotowoltaikę, czy montaż systemu wraz z dodatkowymi urządzeniami).
Z informacji podanych na stronie https://mojprad.gov.pl/ wynika, że drugą kategorię stanowią dopłaty do urządzeń dodatkowych w wysokościach podanych poniżej:
- magazyn ciepła – do 5 tys. złotych,
- gruntowe pompy ciepła grunt/woda i woda/woda – do 28,5 tys. złotych,
- pompy ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej – do 19,4 tys. złotych,
- pompy ciepła powietrze/woda – do 12,6 tys. złotych,
- pompy ciepła typu powietrze/powietrze – do 4,4 tys. złotych,
- magazyn energii elektrycznej – do 16 tys. złotych,
- system zarządzanie HEMS/EMS – do 3 tys. złotych,
- kolektory słoneczne c.w.u – do 3,5 tys. złotych.
Jak można więc wywnioskować, najbardziej premiowanym rozwiązaniem jest zakup i montaż instalacji PV wraz z urządzeniami dodatkowymi. Widać też, że w dużej mierze wysokość otrzymanego dofinansowania uzależniona jest od rodzaju wybranej pompy ciepła. Co jeszcze istotne, dofinansowanie do mikroinstalacji (bez urządzeń dodatkowych) o wartości 6 tys. złotych nie może przysługiwać prosumentom korzystającym już wcześniej z dopłaty. Z kolei to właśnie wnioskodawcy, którzy dawniej otrzymali dofinansowanie w ramach programu Mój Prąd, jako jedyni mogą pozyskać środki w wysokości 3 tys. złotych, przeznaczone na zakup i montaż fotowoltaiki wraz z urządzeniem zwiększającym jej autokonsumpcję.
Sprawdź także: Fotowoltaika i pompa ciepła – czy warto łączyć obie instalacje?
Program Mój Prąd 5.0 – jakie dokumenty będą potrzebne?
W celu złożenia wniosków, beneficjenci programu Mój Prąd 5.0 są zobowiązani do dostarczenia wskazanej poniżej dokumentacji. Dopiero po spełnieniu określonych wymogów będą mogli ubiegać się o przyznanie dofinansowania. Jakie formalności należy uwzględnić?
- Wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzenie przyłączenia do sieci energetycznej, zaświadczenie o korzystaniu z systemu net-billing, a także dokument, potwierdzający datę przyłączenia mikroinstalacji do sieci,
- imienne faktury lub paragony, potwierdzające dostawę i montaż instalacji PV,
- potwierdzenie dokonania płatności za faktury związane z wykonaniem fotowoltaiki i uwzględniające elementy, które zostały zgłoszone do systemu dotacji,
- protokół odbioru prac od wykonawcy lub wniesione przez grantobiorcę oświadczenie o samodzielnym montażu dodatkowych elementów,
- kartę produktu i/lub etykietę energetyczną w zależności od podanych informacji o urządzeniu.
Opcjonalnie należy dołączyć również pełnomocnictwo, jednak dotyczy to sytuacji, w których wniosek składany jest w imieniu wnioskodawcy.
Dowiedz się również, czym jest prosument lokatorski i w jaki sposób system rozliczeń przekłada się na rozwój zielonej energii w budynkach wielolokalowych.